Roetfilters

Soorten roetfilters

 

Halfopen roetfilters

Halfopen roetfilters werden in de jaren negentig als retrofit roetfilter op bestaande voertuigen gemonteerd. In de praktijk hebben deze in stadsverkeer een filtratierendement van 5 tot 20%. Voor deze roetfilters verandert er niets in de APK en blijven de OBD- en roetemissietest (roettest) van toepassing.

Gesloten roetfilters

Gesloten roetfilters hebben, mits in goede conditie, een gemiddeld filtratierendement dat hoger is dan 95%. Dit filtratierendement maakt gesloten roetfilters zeer waardevol omdat vrijwel alle schadelijke roetdeeltjes worden gefilterd en tijdelijk opgeslagen in het roetfilter. Van tijd tot tijd worden deze roetdeeltjes in een regeneratieproces bijna volledig omgezet in het gasvormige kooldioxide. De APK-deeltjestest wordt alleen uitgevoerd aan voertuigen die zijn uitgerust met een gesloten roetfilter.

Gesloten roetfilter van een personenwagen. Aan de rechterkant is de intrede en aan de linkerkant de uittrede. 

Het roetfilter bestaat in de ronde behuizing uit twee delen:  Een oxidatiekatalysator en een roetfilterelement.

----

----

 

                Intrede van een oxidatiekatalysator                                     Intrede van een gesloten roetfilter                                  Uittrede van een defect gesloten roetfilter

-

Reinigen van roetfilters.

Eens per 350 - 750 km worden de meeste roetfilters automatisch geregenereerd. De vaste koolstof (C) wordt dan verbrand en omgezet in het gasvormige kooldioxide. Doordat de motor smeerolie verbruikt (dit bevat een kleine hoeveelheid metalen) worden restanten hiervan in het roetfilter opgeslagen. Deze zogenaamde asresten verstoppen het roetfilter permanent en moeten eens per 80.000 - 200.000 kilometer worden verwijderd. Op deze website wordt dit reinigingsproces uitgelegd.

 

Dieselvoertuigen.

Meer informatie over dieselvoertuigen en regelgeving is door de RDW gepubliceerd op de volgende webpagina