-

Deeltjesemissie te hoog? Het stellen van een diagnose vereist specifieke kennis!

 

.

 

In Nederland zijn ongeveer 2 miljoen dieselvoertuigen uitgerust met een gesloten roetfilter. Deze filters reduceren de uitstoot van roetdeeltjes gemiddeld met meer dan 95%, mits zij niet defect raken en niet worden gedemonteerd.

Maar hoe controleer je de werking van roetfilters als de bestaande APK-testmethodieken niet werken? Hoe kunnen roetfilters van dieselvoertuigen snel, goed, betrouwbaar en met lage kosten in een periodieke keuring worden getest?

Voor APK-keurmeesters, autotechnici maar ook voor geïnteresseerden, biedt dit boek aan de hand van 89 vragen en antwoorden (in 11 hoofdstukken en 108 pagina's, zie onder), uitleg over de nieuwe APK-deeltjestest voor dieselvoertuigen en de complexe wereld van gesloten roetfiltertechnologie.

Over de auteur: Gerrit Kadijk was van 2012 t/m 2020 als onderzoeker en technisch projectleider bij TNO verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de APK-deeltjestest.

-

Inhoud 'Roet in beeld'.

 

Na het voorwoord zijn in 11 hoofdstukken de volgende aspecten van de deeltjestest beschreven:

 

1. Wilt u snel de rode draad te pakken hebben en de deeltjestest uit kunnen voeren? Lees dan hoofdstuk 1 'Introductie APK-deeltjestest'

 

2. Roetfilters zijn het hoofdonderwerp in hoofdstuk 2. Deze kennis is nodig voor een goede diagnose en goed reparatie-advies.

 

3. De uitvoering van de deeltjestest is niet moeilijk maar wel speciaal. Lees in hoofdstuk 3 hoe deze goed en snel uitgevoerd kan worden.

 

4. Wat is een lage emissie en wanneer is deze (te) hoog? In hoofdstuk 4 leert u het bereik van de meetwaarden kennen.


5. De deeltjesteller is een nieuw en betaalbaar meetinstrument. Lees in hoofdstuk 5 de details van de deeltjesteller.

 

6. In hoofdstuk 6 komen de zaken aan bod om het instrument goed te gebruiken en dat zo te houden.

 

7. Kent u de kneepjes van de deeltjestest al? In hoofdstuk 7 staan er een aantal beschreven.

 

8. Jaarlijks is onderhoud en controle van de deeltjesteller nodig. In hoofdstuk 8 leest u over de bijzonderheden van deze activiteiten.

 

9. Roetfilters zijn onderdeel van roetfiltertechnologie. Lees in hoofdstuk 9 hoe roetfilter, motor en motormanagementsystemen samenwerken en vooral wat er in de dagelijkse praktijk mis kan gaan.

 

10. Moderne benzinevoertuigen hebben ook roetfilters maar die worden niet getest in de APK. In hoofdstuk 10 wordt uitgelegd dat de zaken voor benzinevoertuigen anders liggen dan voor dieselmotoren.

 

11. Ook andere landen gaan van start met de APK-deeltjestest. Lees in hoofdstuk 11 dat het daar net anders verloopt omdat de APK in Europese lidstaten in basis gelijk is maar praktisch verschillend wordt ingevuld.

         
In het nawoord geeft de auteur zijn persoonlijke mening over de APK-deeltjestest.

 

Diverse gegevens van verschillende deeltjestellers zijn in de bijlage opgenomen.

 

Alle 89 vragen van 'Roet in beeld' kunt u hier lezen.